Ons verhaal

Bij Pieke Drinks worden we gedreven door onze missie: give food waste value. In 2018 werd het zaadje geplant dat nu Pieke Drinks is. Toen onze oprichtster, Laura, ontdekte hoeveel voedsel we gezamenlijk per jaar weggooien en hoe groot het probleem ook in Nederland is, besloot ze dat ze moest proberen om bij te dragen het tij te keren. Laura ging aan de slag in haar keuken en even later kwam daar het eerste product uit. Met onze producten willen we laten zien dat het traditionele concept van ‘afval’ niet juist is. Alle het voedsel dat weggegooid, kan namelijk nog dienen als een bron voor een nieuwe kans.

 

Daar geloven wij in!

Van brood naar succes

Met ons eerste product, Pieke Broodbier, hebben wij succesvol laten zien dat er nog waarde zit in brood dat onverkocht is en normaal weggegooid zou worden. Voor ons is het niet 'maar gewoon brood'. Alle voedselstromen hebben een bijzondere combinatie eigenschappen die het mogelijk maken om ze nog te gebruiken, zelfs als de houdbaarheidsdatum iets anders zegt of ze niet meer perfect zijn. Deze bijzondere eigenschappen moet je alleen wel benutten. Het brood waar wij mee werken is nog helemaal prima, maar mag niet meer verkocht worden. Er is veel werk, energie en grondstoffen gegaan in het maken van brood. Zonde om dan maar 'gewoon' weg te gooien, toch?

 

We stoppen zeker niet hier. Gedreven door onze missie dagen wij onszelf constant uit om nieuwe producten te verzinnen. Houd ons daarom goed in te gaten, want voor je het weet is er weer een nieuw bijzonder product.

Kleine broden, groot impact

Met Pieke Drinks willen we mensen bewust maken van het gemak waarmee iets 'afval' wordt genoemd. Deze gewoonte geeft nare consequenties. Het weggooien van eten draagt bijvoorbeeld flink bij aan de wereldwijde methaan uitstoot. Dit draagt weer bij aan klimaatverandering. Waardevolle stromen eten, zoals broden, worden afgedankt alsof ze waardeloos zijn.

 

Laten we daar samen verandering in brengen. Meer dan genoeg broden worden nog dagelijks weggegooid die we een nieuwe waarde hadden kunnen geven. Geniet bewust van onze dranken en draag bij aan een duurzamere wereld.